جستجو
aigener

لامپ وود چیست

آشنایی با لامپ وود و کاربرد آن در دستگاه درماتوسکوپ

تاریخچه لامپ وود

لامپ وود اولین بار در سال 1903 میلادی توسط شخصی به نام آقای رابرت ویلیام بوید وود اختراع شد ولی در آن زمان کاربرد پزشکی و درمانی نداشت تا اینکه در سال 1925 دانشمندانی از لامپ وود برای تشخیص عفونت های پوستی و مو از آن استفاده کردند و از آن به بعد این دستگاه جنبه درمانی پیدا کرد.

لامپ وود (wood lamp) یا همان لامپ UV، یک نوع لامپ است که با تکنولوژی بالا و با استفاده از پرتوهای فرابنفش UV، ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها و تمامی میکروب ها را نابود می سازد.

لامپ وود ها به عموان  یک روش غربالگری برای تشخیص انواع عفونت های پوستی، عفونت باکتریایی، عفونت قارچی، پورفیری در اختلالات متابولیسم و … در اکثر کلینیک ها استفاده می شود.

ساختار فیزیکی لامپ وود

شاید برای شما هم جالب باشد که ساختار لامپ وود به چه صورت است؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم که لامپ وود توسط چندین لامپ LED تشکیل شده است که این لامپ ها اجازه می دهد یک محدوده باریک نور با طول های 320 نانومتر الی 400 نانومتر با پیک طول موج 360 نانومتر برای تشخیص انواع عفونت ها عبور کند.

تاثیر امواج فرابنفش در تشخیص انواع عفونت ها

تاثیر پرتوهای فرابنفش بر روی پوست به این صورت است که نورUV تابیده شده بر روی پوست  توسط ملانین موجود در ایپیدرم (اولین لایه پوست) جذب می شود و بقیه نور وارد درم می شود. نور وارد شده در درم کلاژن ها را تحریک می کند و سبب ایجاد فلورسانس مرئی در آن ها می شود. سپس مجددا این نور توسط ملانین موجود در اپیدرم جذب می شود. ناگفته نماند که دسته کلاژن ها به صورت نواحی روشن و پیگمانتاسیون به شکل نواحی تیره تر دیده می شود.

بخش UV یا همان بخش امواج فرابنفش شامل طول موج هایی از بازه 100 نانومتر الی 400 نانومتر است، که بر اساس ویژگی و خاصیت های طول موج این بخش به سه قسمت تقسیم بندی می شود.

این سه قسمت هر کدام بر اساس ویژگی های خود نقش مهمی در تشخیص و از بین بردن انواع عفونت ها دارند که در زیر به آن ها اشاره شده است.

لامپ وود با تولید پرتوUVC ، باعث شکشتن بافت های DNA  و RNA ویروس ها و باکتری ها می شود و باعث از بین رفتن آن ها می گردد.

نحوه تشخيص بيماري پوستي با استفاده از لامپ وود

زماني که شما از دستگاه لامپ وود استفاده می کنید، با توجه به سالم بودن پوست يا وجود مشکلات پوستي، ممکن است هر قسمت پوست به یک رنگی دیده شود، که ما توضیحاتی از مفهوم هر رنگ در تشخیص بیماری را ذکر کرده ایم.

رنگ آبي روشن: پوست سالم و بدون عارضه
رنگ نارنجي: پوست داراي آکنه و پوست چرب
رنگ صورتي: ناهنجاري هاي ناشي از اختلال در هموگلوبين
رنگ سفيد: سلول هاي پوستي مرده (به صورت نقاط سفيد)
رنگ بنفش روشن: پوست حساس و خشک
رنگ قهوه ايي: پوست تخريب شده در اثر نورخورشيد
رنگ زرد روشن: ضايعات غير التهابي آکنه
رنگ سفيد مايل به زرد: ضايعات ناشي از قارچ هاي سطحي
رنگ سبز: گونه هاي پاتوژن از باکتري ها

خرید دستگاه درماتوسکوپ یا لامپ وود؟

حال با همه این توضیحات درباره لامپ وود و نحوه عملکرد عالی آن، شرکت بینش الکترونیک کاویان گستر توانسته است با تکیه بر دانش و تجربه، دستگاهی با کمک لامپ وود به نام درماتوسکوپ رو تولید کنیم که این دستگاه در مقایسه بسیار کاربردی تر از لامپ وود است و در تشخیص و درمان انواع عفونت ها نقش بسیار مهمی دارد.

پیشنهاد ما به شما مشتریان عزیز این است که حتما مقاله دستگاه درماتوسکوپ را مطالعه کنید تا با نحوه عملکرد عالی دستگاه درماتوسکوپ و نیز کاربرد آن در صنعت پزشکی پی ببرید و همچنین جهت مشاوره با ما تماس بگیرید.